Laatst had ik het met een opdrachtgever over het sturen van facturen. Daar is toch niks bijzonders aan zou je denken? Dat dacht mijn opdrachtgever ook. Een factuur sturen, wat is daar moeilijk aan? De klant kan toch gewoon betalen? Wat voor invloed heb ik daarop

Nou best veel! Je hebt wel degelijk invloed op hoe snel jouw klant betaalt.

Check 1: staat alles op de factuur?

Een factuur moet voldoen aan bepaalde eisen voor de Belastingdienst, zie de site vd Belastingdienst voor een volledig overzicht.

Maar als je wilt dat de klant zo snel mogelijk jouw factuur betaalt, kun je hiervoor zorgen door het factuurnummer, bedrag en jouw bankrekening eruit te laten springen of bij elkaar te zetten. Zo hoeft je klant niet lang te zoeken naar deze gegevens. Die heeft ie immers nodig om te betalen 😉.

Vermeld ook wanneer de factuur betaald moet zijn, de betaaltermijn. Dat geeft de klant duidelijkheid en hij zal sneller de factuur inboeken.

Check 2: hoe makkelijk is het voor je klant om te betalen?

Steeds meer bedrijven bieden de mogelijkheid om via IDEAL te betalen. Zo heb je je geld direct binnen en je klant is snel klaar.

Wat tegenwoordig ook kan, is een QR-code op de factuur plaatsen. Even scannen en hup het geld is overgeboekt. Ga na of jouw boekhoudprogramma deze mogelijkheid biedt en stel het direct in.

Wat tegenwoordig ook steeds meer voorkomt is betalen via een tikkie of betaalverzoek via whatsapp. Ook dat werkt drempelverlagend, maar kijk wel of dit bij jouw bedrijf past.

Check 3: zorg dat er niet teveel tijd zit tussen het leveren van je dienst/product en het sturen van de factuur.

Zolang de klant nog in de “blije modus” zit nadat jij geleverd hebt zal hij de factuur sneller en makkelijker betalen. Maak hier gebruik van en wacht niet te lang met het factureren.

Maak het ze makkelijk!